Er zijn twee hoofd-vormen van Mindfulnesstraining, de MBSR training en de MBCT training.
De MBSR-training is voor iedereen die graag extra handvatten wil vinden voor het omgaan met uitdagingen en stress.
DE MBCT-training is speciaal gericht op mensen met psychische klachten.

De MBSR-training:
Mindfulness Based Stress Reduction

Een training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur en een stiltedag.
Tijdens deze bijeenkomsten oefenen de deelnemers met verschillende aandacht- en bewegingsoefeningen. De oefeningen en ervaringen worden in de groep besproken. Daarnaast krijgen de deelnemers een werkboek en CD’s mee naar huis om de oefeningen thuis te kunnen voortzetten. Op die manier kan de aandacht ook geoefend worden in het leven van alle dag.

Thuis oefenen is belangrijk
Het trainen van de Aandacht is als het trainen van een spier. Als je er alleen maar over leest of luistert naar de trainer zonder het zelf toe te passen zal het weinig opleveren. Daarom is het belangrijk thuis dagelijks te oefenen gedurende de training. Dit neemt ongeveer drie kwartier tot een uur per dag in beslag.

Stiltedag
De stiltedag duurt van 10.00 tot 15.30 en wordt gegeven na de zesde cursusdag. Het is een hele dag van oefenen met respect voor elkaars stilte. Over tijd en locatie krijgen de deelnemers apart bericht. Op deze dag wordt de lunch verzorgd.

De MBCT-training:
Mindfulness Based Cognitive Therapy

De opbouw van de training is hetzelfde als de MBSR-training.
Daarnaast is er tijdens de training speciale aandacht voor de gewoontes, gedachten en overtuigingen die oorzaak of gevolg zijn van klachten bij mensen met bijvoorbeeld terugkerende somberheid, mensen met burnout of angstklachten, of mensen die te maken hebben met verklaarbare of onverklaarbare lichamelijke klachten.

Resultaat

In de training leer je onder meer:
  • de signalen van je lichaam te herkennen en je grenzen te respecteren
  • effectiever met stress om te gaan
  • aanwezig kunnen en durven zijn in het nu
  • minder verstrikt te raken in gedachten en gevoelens
  • met humor en mildheid naar jezelf te kijken
In combinatie met beweging kan dit leiden tot:
  • een verbeterde conditie,
  • toename van de weerstand
  • stemmingsverbetering
  • meer energie
  • een groter relativeringsvermogen
  • verbeterde nachtrust